Hier ben ik trots op; al zo veel jaren.
Een galerie ‘leeft’ van de keuzes die ze maakt. Mariska Dirkx heeft een feilloos gevoel voor glaskunst en andere objecten die ze in haar galerie presenteert. Door middel van atelierbezoeken door heel Europa proeft ze de sfeer van het atelier en wil ze alles weten over de gedrevenheid en passie van de betreffende kunstenaar. Die kennis geeft ze dan vervolgens met verve door aan verzamelaars en bezoekers van haar galerie. Zo bouwde ze door de jaren een schat aan kennis op, met name in de glaskunst, maar ook van kunstenaars die zich in brons, hout of andere materialen uitdrukken.
De galerie is gevestigd in het voormalige atelier van het vermaarde glasatelier Nicolas (opgericht in 1855) in Roermond (NL) waarvan Joep Nicolas de bekendste telg is. Hij heeft onder andere de gebrandschilderde ramen van de Oude Kerk in Delft gemaakt en heeft ook jaren in Amerika gewerkt. Polka Design werkt al sinds 1987 voor de galerie. Een leuk detail is dat de vader van Joep Pohlen –de eigenaar van Polka Design– bevriend was met Joep Nicolas. Zo gaat de tijd in elkaar over.
De galerie is een organische entiteit die zich voortdurend aanpast aan de tijd en de kunstenaars die er exposeren. Zo ook de publicaties die daar een reflectie van moeten zijn.
Naast de galerie organiseerde Mariska Dirkx ook 12 Biënnales, diverse andere tentoonstellingen en neemt ze deel aan presentatie’s met en over glaskunst.
Hoewel we nadrukkelijk geen huisstijl hebben nagestreefd hebben we door de tijd wel de tekening van een vruchtbaarheidsbeeldje uit Egypte uit ongeveer 4000 voor Christus bij tijd en wijle terug laten komen, voornamelijk in stationary drukwerk. Een passend symbool voor het werk dat Mariska Dirkx voor ‘haar’ kunstenaars doet.